Българска Образователна Кибернетика
“Лъвски скок към свободата”
Настоящият бизнес план описва концепцията за бизнес в две части:
Първата част на проекта е призвана да осъществява национални и международни обучения по т. нар. “Житейско образование”, свързано с финансите, здравеопазването, семейството и смисъла на живота. Замисълът включва създаване и развитие на различни онлайн образователни продукти, създаване и развитие на различни онлайн ресурси (YouTube канали, Telegram канали, Фейсбук страници и групи, Инстаграм профили и т.н.), създаване на международен уебсайт със съответните академични функционалности, афилиейт мрежа, създаване на продукти от типа на т.нар. “Образователен туризъм”, изграждане на професионални стационарни и мобилни студиа за видео заснемане и аудио записи и други ресурси, необходими за успешната дейност на бизнеса. Предвид международния характер на бизнеса, от самото начало е изготвена стратегия за излизането на международния пазар, като целта е в рамките на 5 години бизнесът да е представен на минимум 5 езика (английски, немски, френски, испански и руски), а до десет години да е представен на 22 езика (изброените 5 + румънски, сърбохърватски, турски, гръцки, арабски, китайски, японски, корейски, индийски, италиански, португалски, датски, шведски, холандски, полски, чешки и словашки). Възможен е преводът и на други езици, при необходимост. На по-късен етап проектът предвижда и изграждане на университет с прилежащ кампус и леглова база за отсядане на курсистите във връзка с образователния туризъм.
Втората част на проекта е развитието на БОК като инвестиционна компания, използвайки левъриджа на образователната дейност за осъществяване на различни инвестиции в други проекти, с цел повишаване на доходността на акционерите. Областите, в които БОК планира да инвестира са предимно иновативни проекти с висока добавена стойност и дългосрочна полезност, технологични проекти, онлайн проекти (включително онлайн търговия), софтуерни проекти, туристически проекти, недвижими имоти, производствени бизнеси с уникални конкурентни предимства и други проекти, за които ръководството прецени че са целесъобразни с оглед повишаване приходите на акционерите и развитието на компанията. Освен потенциалната печалба, основна цел, която ще се преследва при този тип инвестиции е създаване на стратегически партньорства, които ще допринесат за развитието на основната дейност на компанията, а именно онлайн образователния бизнес.
“Българска образователна кибернетика” е бизнес идея, породена от необходимостта на все повече хора да живеят по-осъзнато, да се справят по-добре с живота и в крайна сметка – да бъдат по-щастливи. След дългогодишно наблюдение на съществуващата образователна система, авторите на проекта са осъзнали, че тя се справя много добре при подготовката на кадри за различните съществуващи индустрии. В същото време обръща малко или никакво внимание на някои изключително важни житейски теми: как човек да управлява финансите си и да постигне на материално ниво живота на мечтите си, как да бъде в добро и пълноценно здраве през целия си живот, как да изгради стабилно, хармонично и щастливо семейство и как да намери смисъл на живота си и да живее като достоен и благороден човек. Всяка една от тези теми има много подтеми и като цяло в световен план се забелязва все по-голяма нужда от образователни продукти в тази посока. Стъпвайки на хилядолетните български традиции и съчетавайки ги с най-съвременните достижения на науката и практиката, “Българска образователна кибернетика” е призвана да създаде система за житейско образование, която да има потенциала генерално да промени живота на един човек към по-добро; да му помогне да открие вътрешната си сила, да прави правилните избори в живота и в крайна сметка да бъде силен и независим човек.
Използвани са 15-те характеристики за успешен бизнес, както следва:
Имайли предвид, че бизнесът е в сферата на т.нар. “Житейско образование” като цяло животът му е неограничен.
Няма ограничения за излизане на глобалния пазар. Възможности пред бизнеса са:
Според направеното проучване, периодът за навлизане в бизнеса от евентуална конкуренция е минимум 5-6 години, реалистично поне 10 години. И двата периода са достатъчни за адаптация на “Българска образователна кибернетика” и евентуална промяна на стратегията при необходимост.
Предвид, че бизнесът е свързан с онлайн образование, възможностите за развитие са неограничени. Примери:
Бизнесът има много висока добавена стойност, предвид авторските права върху курсовете, книгите, YouTube каналите и каналите в социалните мрежи. Допълнителна стойност ще имат и материалните активи под формата на стационарни и мобилни студия, легловата база и другите имоти, които фирмата планира да придобие в контекста на образователния туризъм.
Има много малка необходимост от реинвестиране за задържане на пазарния дял. В световен план съществува недостиг на житейски образователни продукти. Освен че са относително малко, предлаганите до момента рядко са структурирани в дългосрочна стратегия за развитие на клиента, която да предполага многогодишна повторяемост на покупките от страна на потребителите. Създавайки изключителен авторски продукт в сферата на житейското образование “Българска образователна кибернетика” ще се радва на добра рентабилност с много малко усилия.
На практика допълнителните възможности са неограничени, предвид факта, че образованието е съществува от хилядолетия, а онлайн образованието със сигурност ще заема все по-важно място в бъдещето на човечеството. Ето и някои примери:
Към момента на пазара съществуват много образователни продукти в сферата на финансите и здравето, много по-малко са във връзка със семейните отношения и почти няма такива, свързани със смисъла на живота. Но генерална стратегия за дългосрочното развитие на клиента в тези четири направления практически не съществува. В този смисъл “Българска образователна кибернетика” има за цел да наложи в международен план термина “българско образование” като равнозначно на “образование, което те подготвя за живота в сферите на финансите, здравето, семейството и смисъла на живота”.
Имайки предвид, че фирмата генерира изключително иновативни продукти, планирано е повечето лектори да бъдат създадени в контекста на “Българска образователна кибернетика”. Ако се работи с вече утвърдени лектори в дадена област, това би следвало да е по-скоро изключение. Планът е да се намират уникални специалисти без лекторски опит и да се развиват дългосрочно като преподаватели в екосистемата на БОК.
По отношение на търговския процес отново се разчита предимно на собствен екип от специално обучени търговци, като разбира се, ще се работи и с партньорски компании.
И в двете посоки компанията има ясна стратегия за създаване на кадри и в този смисъл няма нужда от вече готов квалифициран персонал.
Това е специфичен продукт и кадрите, които се създават не са чак толкова интересни за световната икономика. Разбира се, очаква се да има определен процент на текучество на преподавателите и търговците, но предвид, че компанията сама създава кадрите си в тези ключови посоки, не би следвало това да представлява проблем.
Предвид собствената система за създаване на кадри и с оглед на това, че самият бизнес няма нужда от прекалено много персонал, кадровото бъдеще на компанията е много добро.
Идеята вече е изпробвана, Факт е, че и Цветан Радушев и Ангел Тодоров (двамата създатели на бизнеса) водят различни платени обучения от години и до момента имат изключителен успех. Създаването на “Българска образователна кибернетика” обединява и умножава в пъти потенциала и на двамата, като създава предпоставки в бизнеса да се включат като преподаватели и търговци изключително много амбициозни българи.
При определяне на потенциала на пазара, следва да се проучи посещаемостта на сходни по характер продукти, които привличат хората. По-долу са посочени основните алтернативни образователни продукти по брой продажби на година, както следва:
Проучването показва, че на годишна база, само в България се продават около 67 000 (шейсет и седем хиляди) обучения на година. Предвид голямото разнообразие е трудно да се изчисли средната цена на курс, но на база нашия опит и данните, до които имаме достъп, предполагаме, че ориентировъчната средна цена е около 200 лв. за обучение.
Следователно пазарът в България има потенциала да осигури около 13 400 000 (тринайсет милиона и четиристотин хиляди) лева приходи от различни курсове.
Съответно, за образователни апликации се изразходват допълнително около 5 000 000 (пет милиона) лева на година (500 000 годишни абонамента средно по 10 лева).
Общият пазар за дигитални образователни продукти според проучването на компанията е за около 20 милиона лева на година, като постоянно нараства. Забелязва се ясна тенденция на все по растящ интерес към различните видове онлайн образователни продукти.
Разбира се, с излизането на международния пазар потенциалът се увеличава драматично. За да не правим излишни спекулации, базираме настоящото инвестиционно предложение изцяло на потенциала на българския пазар.
Хората работят все повече дистанционно и все по-често са склонни да подобрят квалификацията и живота си след завършване на стандартно средно или висше образование. Наблюдава се изоставане на индустрията спрямо нуждите на клиентите. Почти или изцяло липсва дългосрочна стратегия за работа с клиента за период от десет или двайсет години. В този смисъл, “Българска образователна кибернетика” се появява в точния момент, хващайки вълната на нарастващия в международен план глад за образователни продукти в сферата на житейското образование.
Едва ли има бизнес, който да променя повече обществото от образованието. Мисията на “Българска образователна кибернетика” е да даде възможност на максимално много хора да хванат здраво живота си в ръце и да получат увереност и сигурност в най-важните за тях посоки – финансите, здравето, семейството и смисъла на живота. Съответно, предвид високата добавена стойност на продукта, компанията е планирала да създава условия за работа, които да позволят на средностатистическия служител да заработва достатъчно, за да има семейство с поне пет деца, ако има желание за това. По този начин, компанията създава уникална екосистема, която има потенциала да даде тласък на цяло едно поколение българи да живеят значително по-добре. Паралелно с това благодарение на международната дейност на “Българска образователна кибернетика” и съвременните средства за комуникация, нашата страна за пореден път в българската история има шанса да развее знамето на знанието, културата и прогреса по целия свят.
Прогнозни минимални приходи за 1 година, при работа само на българския пазар. Прогнозата е за след около 5 години работа на компанията |
||||
Дейност | Брой | Средна цена | Очакван приход | Забележка |
Онлайн обучения | 10 000 | 600 | 6 000 000 | Планирания оборот се очаква да се направи с около 4000 клиента. Предвид опита ни до момента един клиент ползва средно 2.5 обучения на година |
Книги (хартиени) | 12 000 | 50 | 600 000 | Средно по 3 книги на клиент |
Аудиокниги | 3 000 | 50 | 150 000 | Средно по 0.7 книги на клиент |
Дигитални книги | 5 000 | 50 | 250 000 | Средно по 1.2 книги на клиент |
Научно-образователни филми | 4 000 | 20 | 80 000 | Средно по 1 филм на човек |
Конференции – брой билети | 1 000 | 200 | 200 000 | Посоченият брой е за две тематични еднодневни конференции годишно, посетени от по средно 500 човека (например Финанси или Предприемачество или Онлайн търговия) |
Образователен туризъм – брой екскуризии | 400 | 2000 | 800 000 | Планираният приход се базира на вероятността 10% от хората ползващи онлайн обучения да се възползват и от образователни продукти на място |
Платени мобилни апликации | 100 000 | 20 | 2 000 000 | Планираният оборот е на база 5 налични апликации, които да се ползват от средно 40 000 клиента |
Общо: | 10 080 000 |
Прогнозни за оптимални приходи за 1 година, при работа само на българския и международния пазар. Прогнозата е за след около от 5 до 10 години работа на компанията |
||||
Дейност | Брой | Средна цена | Очакван приход | Забележка |
Онлайн обучения | 50 000 | 600 | 30 000 000 | Планираният оборот се очаква да се направи с около 20 000 клиента. Предвид опита ни до момента един клиент ползва средно 2.5 обучения на година |
Книги (хартиени) | 60 000 | 50 | 3 000 000 | Средно по 3 книги на клиент |
Аудиокниги | 60 000 | 50 | 3 000 000 | Средно по 1 книга на клиент |
Дигитални книги | 60 000 | 50 | 3 000 000 | Средно по 3 книги на клиент |
Научно-образователни филми | 20 000 | 20 | 400 000 | Средно по 1 филм на човек |
Конференции – брой билети | 36 000 | 400 | 14 400 000 | Посоченият брой е за 12 тематични двудневни конференции годишно, посетени средно по 3000 човека (например Финанси, Предприемачество, Онлайн търговия, Здраве, Бременност и Раждане, Домашно образование, Хранене и други) |
Образователен туризъм – брой екскуризии | 6 000 | 3000 | 18 000 000 | Планираният приход се базира на вероятността 30% от хората ползващи онлайн обучения да се възползват и от образователни продукти на място |
Платени мобилни апликации | 500 000 | 20 | 10 000 000 | Планираният оборот е на база 40 налични апликации, които да се ползват от средно 125 000 клиента. |
Общо: | 81 800 000 |
Един от най-перспективните аспекти на този вид бизнес е високата добавена стойност и изключително малките постоянни разходи. Предвид спецификата на бизнеса и многото приходни пера, ще бъде непрактично за нуждите на настоящия бизнес план да се прави опит да се планират потенциални разходи, с оглед на това, че за повечето дейности те са на база свършена работа. В този смисъл, по практичният подход е да се използва процентна ставка, подходяща за този тип бизнес. За основната дейност на фирмата (онлайн обучения) могат да се предвидят следните основни разходи:
На база опита ни до момента, за тази дейност разходите са между 60 и 70% от общия оборот, като огромният процент от тях се плащат само за свършена работа. При развитието на другите дейности предстои да се види какви ще бъдат разходите, но принципно процентът следва да бъде по малък – от 20 до 50%, в зависимост от конкретната дейност.
Бизнесът ще се маркетира по следните основни начини:
На база направените проучвания и разработения модел за приходна и разходна част, може да се предвиди стойността на акцията след около 5 години, при минимални резултати, ако компанията работи само на българския пазар и след 10 години, при оптимални резултати, ако компанията работи само на българския пазар. Най-реалистичният сценарий вероятно ще е някъде по средата. Стойностите са изведени при общо записани 100 000 акции в компанията.
Обобщени данни и изчисления може да се видят на таблицата по-долу:
Елементи на анализа | Вариант 1: Излизане след 5 години, при работа само в България | Вариант 2: Излизане след 5 години, при работа в България и чужбина |
Приход | 10 080 000 | 81 800 000 |
Разход | 5 040 000 (50% от приходите) | 40 900 000 (50% от приходите) |
Печалба | 5 040 000 | 40 900 000 |
Годишен дивидент на една акция | 50,40 | 409 |
Цена на 1 акция: | 504 лева | 4908 лева |
© 2024 БОК. Всички права запазени. За нас • Политика за поверителност • Общи условия • Политика за директен маркетинг • Политика за бисквитки